Poszukując nowej i wartościowej pracy musimy być sprytni. Na czym ma polegać ten spryt? Między innymi na wiedzy i umiejętności, jak skutecznie wyprzedzić konkurencję. Aby dobrze się do tego przygotować – trzeba zacząć od zbudowania swojej świadomości na temat tego, w jaki sposób i gdzie firmy szukają pracowników? Szczegółowo wyjaśniam co i jak w dalszej części artykułu.
Jak firmy szukają pracowników?
Na początek wyprowadzam mocne uderzenie. Jeśli myślisz, że pierwszym i podstawowym sposobem jest opublikowanie ogłoszenia o pracę na jednym z popularnych portali ogłoszeniowych – to jesteś w błędzie. Ta opcja jeśli w ogóle się pojawia jest dopiero na 5 pozycji działań, które podejmują firmy szukając nowych pracowników. Jesteś ciekaw co jest na pozycjach od 1 do 4? Poniższa Tabela zawiera ilustrację etapów, w jaki sposób firmy szukają pracowników.
Etap | Ilość potencjalnych kandydatów do pracy |
---|---|
1. Polecenia od bieżących, jak i byłych pracowników | kilku / kilkunastu |
2. Poszukiwania prowadzone przez własny dział HR | kilkunastu / kilkudziesięciu |
3. Ogłoszenia na własnych stronach internetowych | kilkunastu / kilkudziesięciu |
4. Poszukiwania przez agencje rekrutacyjne i/lub Head Hunterów | kilkudziesięciu |
5. Ogłoszenia na portalach publikujących ogłoszenia o pracę | kilkuset / kilka tysięcy |
6. Targi pracy | kilku / kilkunastu / kilkudziesięciu |
Podsumowanie
W ramach podsumowania, chciałbym zwrócić Twoją uwagę na 2 aspekty:
- Koszty pozyskania nowego pracownika – proces związany z zatrudnieniem nowej osoby jest procesem bardzo kosztownym dla każdej firmy. Pisząc o kosztach, wcale nie mam na uwadze kosztu publikacji samego ogłoszenia o pracę, co bardziej ograniczenie możliwości do generowania przychodów wynikających z faktu braku pracownika na danym stanowisku. Im ten czas bardziej się wydłuża tym koszty rosną. Dlatego firmy, w pierwszej kolejności starają się prowadzić poszukiwania w taki sposób, aby ponieść jak najniższy koszt. Na początek wybierają za to te formy, które kosztują ich najmniej, bo są zarządzane przez nie. Dopiero, gdy one nie przynoszą efektów przechodzą do kolejnych etapów.
- Ilość konkurentów – pewnie jesteś zaskoczony tą informacją? Pewnie nigdy nie postrzegałeś poszczególnych etapów w kontekście ilości aplikacji? Jestem przekonany, że teraz mając tę wiedzę, nie będziesz czekać na ogłoszenie w popularnym portalu ogłoszeniowym, tylko zaczniesz samodzielnie i bezpośrednio składać aplikacje do firm, w których chciałabyś / chciałbyś pracować.
Jeśli masz pytania? Zachęcam do kontaktu.