Linkedin to jeden z najlepszych światowych serwisów wspierających łączenie kandydatów o pracę z potencjalnymi pracodawcami. Od kilku lat jest coraz efektywniej wykorzystywany na polskim rynku pracy. Platforma jest systematycznie rozwijana. Pojawiają się nowe funkcjonalności i rozwiązania, które mają realnie wspierać jak najlepsze dopasowanie potencjalnych pracowników do pracodawców. Zawiera duże ilości dopasowanych ogłoszeń o pracę. Język ogłoszenia o pracę, może być inny niż ten, którym posługujemy się na co dzień. Poniżej dzielę się jednym z wielu praktycznych TIP’ów, który warto u siebie wdrożyć.
Opis sytuacji
Od wielu już lat prowadzę i rozwijam mój profil indywidualny w serwisie Linkedin. Wydawało mi się, że jak raz dobrze go przygotuję i wdrożę to w zupełności wystarczy. Wielokrotnie, gdy przeglądając konkretne oferty o pracę – aplikowałem na nie. Ku mojemu zaskoczeniu nikt nigdy się ze mną nie skontaktował. Wiem, że możesz pomyśleć, że po prostu byłem zbyt słabym lub złym kandydatem. Jestem dociekliwy spróbowałem aplikować na stanowisko o niższych wymaganiach. Wynik był dokładnie taki sam, tj. brak odzewu. Wiedziałem, że źródłem problemu musi być coś innego. Dziś już wiem, że chodziło o język w jakim ogłoszenie o pracę jest opublikowane. Ja odpowiadałem na nie moją aplikacją (CV) w innym języku. Profil miałem przygotowany w języku angielskim, na tej podstawie serwis Linkedin dopasowywał do mnie ogłoszenia o pracę. Odpowiadałem na anglojęzyczne ogłoszenia (publikowane przez polskie firmy) załączając aplikację napisaną w języku polskim. Zatem język ogłoszenia o pracę vs. moja odpowiedź nie były kompatybilne.
Rozwiązanie
W tym miejscu muszę dodać, że serwis Linkedin jest jednym wielkim systemem ATS (ang. applicant tracking system, ATS). Co to oznacza, to zautomatyzowany i inteligentny system śledzenia kandydata. Jedną z jego podstawowych funkcjonalności jest analizowanie i porównywanie ogłoszenia o pracę z aplikacją kandydata pod kątem dopasowana i zgodności słów kluczowych. Inaczej mówiąc jeśli w ogłoszeniu o pracę jest informacja, że poszukiwana jest osoba z doświadczeniem w zakresie “zarządzania kanałem multiagencyjnym” i w moim doświadczeniu brak takiego sformułowania – to aplikacja odrzuci moją kandydaturę. To duże uproszczenie, ale zależało mi na pokazaniu prostej zależności. Jeśli system nie zidentyfikuje słów kluczowych, albo zbyt małe ich nasycenie to nasza aplikacja nie zostanie uwzględniona na dalszym etapie rekrutacji.
W moim przypadku system ATS – nie rozumiał mojej aplikacji (CV). Była napisana w innym języku (po polsku), niż język ogłoszenia o pracę (po angielsku). Podejrzewam, że ATS za każdym razem odrzucał mnie nie znajdując żadnego dopasowania. Jeśli je znalazł to na pewno nasycenie było zbyt małe, by zakwalifikować mnie do dalszego etapu rekrutacji.
Podsumowanie – język profilu, a język ogłoszenia o pracę
Gorąco, zachęcam Ciebie do weryfikacji języka swojego profilu w relacji do języka ogłoszenia o pracę, na które aplikujesz. Jeśli popełniłaś/eś podobny błąd jak ja to koniecznie to skoryguj. Bardzo szybko zobaczysz, że zwiększy się ilość reakcji na Twoją aplikację (CV), czego bardzo Tobie życzę.
W razie pytań, zachęcam do kontaktu.