Z pewnością jesteś doskonale zorientowany czym są media społecznościowe (ang. Social Media). Pewnie nie raz spotkałeś się ze stwierdzeniem, że jak kogoś nie ma w internecie to “nie istnieje”. Nie chcę wdawać się w polemikę z tym stwierdzeniem. Chcę zwrócić Twoją uwagę, na pewne inspirujące fakty związane z poszukiwaniem pracy z wykorzystaniem internetu. Konkretnie na trzy liczby, które bardzo wyraźnie dają odpowiedź na pytanie, czy warto posiadać profil zawodowy w mediach społecznościowych?
Co to jest profil zawodowy w mediach społecznościowych?
Profil zawodowy to nic innego, jak opis tego gdzie pracujesz, jakie realizujesz obowiązki na danym stanowisku pracy. W zależności od serwisu społecznościowego, może być tak, że w niektórych podajesz więcej informacji (np. Linkedin, Goldenline) na temat przebiegu swojej kariery zawodowej, a w innych mniej (np. Facebook). Ilość tych danych jest skorelowana z celami, dla których dane medium funkcjonuje.
70% firm…
…posługuje się mediami społecznościowymi do potwierdzania profili kandydatów do pracy.
Aplikując o pracę my ludzie mamy tendencję do nadmiernego “koloryzowania” swoich doświadczeń zawodowych:
- Nadużywamy przymiotników np. piszemy “zarządzałem dużymi zespołami” podczas, gdy tak naprawdę np. tylko 10 osobami. Dla kogoś to dużo, dla kogoś niewiele. “Pracowałem na szerokim rynku” – a tak naprawdę na terenie jednego województwa.
- Posługujemy się nazwami stanowisk, które nie są adekwatne do rzeczywistości np. “byłem dyrektorem zarządzającym przedsiębiorstwem”, w rzeczywistości – gdy sprawdzimy np. w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej okazuje się, że prowadzono działalność, jako jednoosobowa działalność gospodarcza.
- Mógłbym podać więcej przykładów, ale wierzę, że te powyżej świetnie ilustrują, o co chodzi ;).
92% rekruterów…
…używa mediów społecznościowych do poszukiwania kandydatów do pracy.
Jeśli jeszcze o tym nie wiedziałeś, ta wartość robi wrażenie, co? Pamiętaj, że korzystają z mediów społecznościowych, bo są one wielkimi bazami potencjalnych kandydatów. Doskonale wiesz, że można tam znaleźć w zależności od medium milion osób. W jak sposób szukają tam kandydatów? No cóż, dużo zależy od mechanizmów pozwalających na wyszukiwanie, jak i filtrowanie bazy użytkowników. Czy można sobie, jakoś pomóc? Tak – między innymi rozwijając swój profil zawodowy w takim medium.
Rekruterzy korzystając z mechanizmów wyszukiwarki, często korzystają z podstawowych funkcji, np. szukając osób z doświadczeniem “przedstawiciel handlowy” – wpiszą właśnie taką frazę w wyszukiwarce danego medium. Jeśli np. w Twoim profilu zawodowym znajduje się w opisie taka nazwa stanowiska jest szansa, że Twoja osoba zostanie wyświetlona na liście wyników.
57% pracodawców…
…przyznaje, że niechętnie zatrudnia osoby, których nie ma w cyfrowej rzeczywistości.
Ciekawe prawda? Znam wiele osób, które nie mają profilu zawodowego, czy jakiegokolwiek profilu w mediach społecznościowych. Mają się świetnie, żyją, funkcjonują. W momencie utraty pracy pojawia się problem – jak ją szybko znaleźć. Nie twierdzę, że to niemożliwe, ale na pewno obecnie dużo trudniejsze, niż gdy ma się profil zawodowy.
Wróćmy do wątku głównego tj. do pracodawców, którzy w 57% wolą zweryfikować profil zawodowy danej osoby, zanim podejmie decyzję o zaproszeniu kogoś na rekrutację, o późniejszym ewentualnym zatrudnieniu nie wspominając.
Podsumowanie – profil zawodowy
Podałem tylko 3 wartości, z 3 różnych perspektyw. Proszę sam dokonaj oceny – czy warto posiadać i rozwijac profil zawodowy w mediach społecznosciowych. Ja, jako osoba, która wspiera innych szukających pracy zdecydowanie rekomenduje założenie i systematyczne rozwijanie swojego profilu zawodowego – szczególnie w serwisie Linkedin. O tym, jak go stworzyć, rozwijać, dlaczego warto – piszę też w innych artykułach, do których lektury szczerze Ciebie zachęcam. Znajdziesz je tutaj: #linkedinpraca.